V České republice jsou většinou cyklotrasy spojovány s otázkou cykloturistiky. Nikdo ale neřeší, nakolik jsou kvalitní z hlediska bezpečnosti. Vybrané páteřní cyklotrasy chceme postupně monitorovovat metodou CycleRAP. Koncept CycleRAP vznikl v roce 2015 společným úsilím iRAP, Královského turistického klubu Nizozemska (ANWB), provincie Friesland a Nizozemského institutu pro výzkum bezpečnosti dopravy (SWOV), a následně byl testován na více než 400 km cyklistické infrastruktury a silnic v Nizozemí.
Na základě výsledků těchto pilotních testů se v současnosti pod vedením odborné poradní skupiny CycleRAP, jejíž členem je spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.. připravuje druhá generace modelu pro celosvětovou aplikaci, která bude testována a spuštěna jako součást projektu SABRINA, počínaje aplikací na trasách EuroVelo, jež vedou Podunajským regionem.
V posledních letech zaznamenala mnohá města po celém světě silné vzedmutí v oblasti cyklistiky a mikromobility. V návaznosti na tento posun informují ovšem také mnohá města i o navýšení počtu smrtelných a závažných dopravních nehod, jejichž účastníky jsou cyklisté či uživatelé dalších prostředků mikromobility. Například ve Švédsku během posledních deseti let vzrostl počet vážně zraněných v rámci dopravních nehod cyklistů o cca 35 %, zatímco počet vážně zraněných v ostatních dopravních nehodách klesá. V Nizozemsku více než 60 % z přibližně 80 tisíc dopravních nehod cyklistů, k nimž každoročně dochází, spadá do kategorie závažných dopravních nehod.
Monitorování a řízení opatření, která řeší bezpečnost na komunikacích užívaných cyklisty a uživateli vozidel lehké mobility, je výzvou i pro města a státy s rozvinutou cyklistickou infrastrukturou, a to ze dvou hlavních důvodů.
Data jsou klíčová pro pochopení povahy problému a hledání řešení. Cílem CycleRAP, inovativního projektu iRAP, je tuto mezeru vyplnit a nabídnout způsob, jak objektivně měřit a srovnávat bezpečnost.
CycleRAP je pokročilý model hodnocení rizik, která jsou specifická pro uživatele jízdních kol a prostředků mikromobility. Jeho cílem je snížit počet dopravních nehod a zvýšit kvalitu infrastruktury určené pro tyto způsoby dopravy. CycleRAP lze použít samostatně nebo společně s jinými hodnotícími nástroji pro silniční dopravu (hodnocení pomocí hvězdiček), za účelem vytvoření analýzy cyklistické dopravy a mikromobility.
CycleRAP bude prediktivním modelem, který lze využít k identifikaci oblastí s vysokým rizikem, aniž by bylo nutné mít data o dopravních nehodách. Bude zdrojem pro softwarové nástroje, užívané pro přesné určení a mapování míst, na kterých může dojít k dopravní nehodě, a bude navrhovat způsoby, jak toto riziko snížit.
CycleRAP může využívat jakýkoliv úřad či jiná organizace zabývající se dopravou, a především řešením bezpečnější infrastruktury pro cyklisty a uživatele jiných vozidel lehké mobility. Příklady konkrétního využití:
Podrobné informace o CycleRAP zde
Inovativní rámec iRAP: iRAP propojuje týmy, které se zajímají o to, jak pomocí bezpečnějších dopravních komunikací ochránit lidské životy. Naše globální partnerství s vládami, průmyslovými a výzkumnými skupinami nebo sdruženími pro mobilitu je jistotou, že se inovativní myšlenky a nápady jednoho programového partnera dostanou k ostatním, kteří z nich mohou také těžit.